Thomas Kunst

Kunst in de openbare ruimte - Alle beeldaspecten

Kunst in de openbare ruimte is vaak in opdracht gemaakt voor een specifieke plek en heeft een relatie met een gebouw of omgeving. Denk aan beeldhouwwerken, omgevingskunst, land-art, installaties en wandkunst zoals muurschilderingen, mozaïeken, reliëfs en wandkleden. Het kan zowel oud als modern zijn. Het kan ook vele doelen dienen. Een kunstwerk kan dienen om te iets of iemand te eren of herdenken maar het kan ook zijn om de kijker te laten nadenken of misschien wel te schokkeren. Hoe dan ook: kunst doet iets met de mens. Dat gegeven kun je benutten om openbare ruimte aangenamer te maken of meer karakter te geven. En misschien is er nog wel meer mogelijk. Hieronde lees je hoe drie kunstenaars(collectieven) daar tegenaan kijken.

Juul Rameau: Voor mij is de fysieke leefomgeving het openbare theater waarin iedereen zijn of haar rol speelt. Kunst vind ik daarin belangrijk; om te verwonderen, te verrassen, de passant of toeschouwer mee te nemen naar ‘iets’ anders in hun dagelijkse belevingswereld. De vorm kan heel divers zijn: landmarks, monumenten, plekken om te herdenken of te herinneren, stilteplekken, speelplekken, installaties voor educatie, iconen, kortom: herkenningspunten. Veelal vertellen ze verhalen, soms gekoppeld aan de plek, soms aan de geschiedenis. Met mijn kunstwerken wil ik mensen in verbinding brengen met de natuur. 

Anna Blom: Kunst in de openbare ruimte is beschikbaar voor iedereen. Voor veel mensen behoort kunst niet tot het dagelijks leven en vaak moet er eerst een drempel genomen worden om met kunst in aanraking te komen. Kunst in de openbare ruimte echter confronteert mensen direct met kunst en integreert ze hierdoor in de samenleving. Waardoor men ook de gelegenheid krijgt om kunst te leren appreciëren en men gaandeweg de toegevoegde waarde van kunst ondervindt. Een verrijking van het leven. 

ARTvertisements: Kunst in de openbare ruimte is van enorm belang omdat het sfeerbepalend is en onbewuste boodschappen mee kan geven aan de bezoeker. Beleving is het sleutelwoord en vaak onderschatten mensen de kracht van kunst. De kleuren, de voorstelling, het formaat: alles draagt bij aan de directe beleving van de bezoeker. De rol die kunst speelt is zingevend en prikkelend, het voegt kleur en identiteit toe aan een plek en zorgt vaak voor herkenning. 
Stacks Image 280
Stacks Image 282
Stacks Image 310
Stacks Image 284
Stacks Image 290
Stacks Image 288
Stacks Image 286
Stacks Image 308

De opdracht

Maak een kunstwerk in of rond de school dat een relatie aangaat met zijn omgeving zowel op gebied van voorstelling/vormgeving als op inhoud/betekenis. Je mag voor de uitwerking van deze opdracht samenwerken in groepjes van maximaal drie. Maak een verstandige keuze hierin en wees lief voor elkaar! Iedere leerling in het groepje bedenkt, in overleg, een idee en werkt het proces individueel uit. Het beste idee wordt door de hele groep uitgevoerd.

Rechts hierboven zie je een goed voorbeeld. Het kunstwerk is van Joshua Allen Harris en heet ‘Airbear’ (2008) en staat in New York. Het is gemaakt van zakjes die de kunstenaar op die plek gevonden heeft. Het kunstwerk staat op een luchtrooster. Het kunstwerk wordt opgeblazen elke keer als er lucht door het rooster komt. Dus zowel in vormgeving als in betekenis treffend voor deze plek. Hiernaast zie je voorbeelden in onze eigen school.

Wat moet je doen?

• Vooronderzoek/ideevorming
Je moet een duidelijke ideevorming hebben: oriëntatie m.b.v. plaatjes, schetsen, woorden, associaties, kleuren, etc. Geef dit vorm in een mindamp en een moodboard. Let op: je moet het idee pitchen aan Eric Koenders, ons hoofd gebouwbeheer. Je proces moet dus heel helder zijn zodat je deze kunt gebruiken om je idee te laten zien.

  • Vooronderzoek/voorstelling
Je moet een goede schetsfase hebben; opties onderzoeken. Maak minimaal 5 schetsen of meer als je dat nodig hebt om tot een goed idee te komen.

• Vooronderzoek/vormgeving
Je moet een goede schetsfase hebben; opties onderzoeken, onderzoek naar vormgeving. Hier kun je meer informatie daarover vinden. Maak minimaal 5 schetsen.

• Vooronderzoek materiaal
Maak voldoende proefjes met materiaal en techniek.

• Eindschets
Maak tenminste 1 goede eindschets waarin je het kunstwerk laat zien op de plek waar het moet komen. Beschrijf daarbij hoe het kunstwerk een relatie aangaat met de omgeving qua voorstelling/ vormgeving en inhoud/betekenis. En geef aan hoe je het kunstwerk gaat realiseren (materiaal, planning, ed).

• Uitwerken
Als je alle mogelijkheden hebt onderzocht en je weet precies wat je wilt maken dan pitch je jouw idee aan Eric Koenders. Het beste idee van jouw groepje wordt, in samenwerking, uitgevoerd. Vergeet niet regelmatig je werk te bespreken met je docent.

Wat moet je inleveren?

  • Een mindmap
  • Een moodboard
  • Minimaal 5 schetsen voorstelling
  • Minimaal 5 schetsen vormgeving
  • Materiaalproefjes
  • Eindschets
  • Een eindwerk

Waar wordt je op beoordeeld?

  • Je onderzoek is uitgebreid en je hebt gezocht naar bijzondere mogelijkheden.
  • Het kunstwerk gaat een relatie aan met de omgeving qua voorstelling/vormgeving en inhoud/betekenis.
  • Het kunstwerk communiceert met de kijker (het doet iets, er gebeurt iets).
  • Het kunstwerk creëert een beleving op die plek.
  • Beeldende kwaliteiten.
  • Originaliteit.

Planning en afspraken

Week…
Week 1
Week 2
Week 3
Week 4
Week 5
Week 6
Week 7
Week 8
In de les
Mindmap en moodboard
Onderzoek
Schetsen
Eindwerk
Eindwerk
Eindwerk
Eindwerk
Opdracht inleveren in de laatste les voor de toetsweek!
Huiswerk
Mindamp en moodboard af
Onderzoek af
Schetsen af
Werken aan eindwerk
Werken aan eindwerk
Werken aan eindwerk
Eindwerk af

Inspiratie

Hier kun je een website bezoeken van Saske van de Eerden. Ze beschrijft hier mooi hoe haar kunstwerken tot stand komen van opdracht te realisering.
Stacks Image 107
Stacks Image 113
Stacks Image 96
Stacks Image 76