Thomas Kunst

Stop Motion Film

Dimensies: Dimensies: Individueel & coöperatief en Monodisciplinair, multidisciplinair & interdisciplinair

Stop motion, wat is het?

Stop-motion of stopframeanimatie is een filmtechniek waarmee speciale effecten in films kunnen worden gecreëerd. De techniek is al bijna net zo oud als filmen zelf en was voor de komst van digitale animatie een van de primaire special-effects-technieken in de filmindustrie.

Voor stop-motion is een camera nodig die in staat is om opnames frame per frame te maken. Eerst wordt het voorwerp dat op film moet bewegen in een bepaalde houding neergezet en met de camera wordt hiervan een frame geschoten. Vervolgens wordt de houding van de figuur een fractie veranderd en wordt er opnieuw één frame geschoten met dezelfde achtergrond. Dit wordt herhaaldelijk gedaan. Door vervolgens alle plaatjes achter elkaar (snel) af te spelen lijkt het alsof het voorwerp uit zichzelf beweegt. Dezelfde techniek past men ook toe bij tekenfilms.

Stop-motion is zeer tijdrovend. Indien goed uitgevoerd zal het vloeiend bewegende beelden opleveren, maar het kan ook resulteren in zeer schokkerige en onregelmatige bewegingen. Om een goed vloeiend beeld te krijgen, heeft men 24 frames per seconde nodig en is het essentieel dat de camera stilstaat, maar men kan de camera een heel klein beetje verschuiven zodat het lijkt of er met een bewegend standpunt wordt gefilmd. Veel amateurs, maar inmiddels ook veel professionelen, gebruiken 12 frames per seconde omdat dat minder tijd kost. Het resultaat ziet er daardoor vaak wel schokkeriger uit.

De opdracht

De opdracht: Maak een kort Stopmotionfilmpje (minimaal 1.30 minuten).
Dat doe door de volgende stappen te volgen:
  1. Verkennen: maak kennis met de makers van Wollis and Grommit en verschillende technieken. Beantwoord de vragen
  2. Artistiek onderzoek: zelf aan de slag met je eigen idee
  3. Uitwerken: verwerk je idee tot een eindontwerp
  4. Presenteren: presenteer je eindwerk

Verkennen

Bekijk het filmpje over de making of Wallace and Grommit hieronder. Beantwoord de volgende vragen:
Vraag 1: Hoeveel verschillende beroepen komen er aanbod bij het maken van deze film?
Vraag 2: Hoeveel verschillende disciplines komen er aanbod bij het maken van deze film?
Vraag 3: Is deze film mono-, multi- of interdisciplinair en waarom?
Bekijk de filmpjes in de links hieronder en maak kennis met verschillende technieken.
Filmpje 1
Filmpje 2
Filmpje 3
Filmpje 4
Filmpje 5

Vraag 4: Beschrijf welk filmpje jou het meeste aanspreekt en waarom. Bespreek in ieder geval wat je vindt van:
  1. het verhaal (waar gaat het over, hoe is het verteld, leef je mee?)
  2. het camerawerk (zie je veel verschillende standpunten, wat kun je zeggen over kadering, heeft dit een goede uitwerking op het beeld?)
  3. het geluid bij het beeld (komt geluid en beeld goed samen, hoe gebeurt dat?
  4. de vormgeving van het beeld (hoe is het gemaakt, is dat passend, vind je het er goed uitzien?)                 

Artistiek onderzoek

Opdracht 1: Maak een moodboard bij een gekozen liedje
  1. Maak een groepje van maximaal vier personen.
  2. Kies een liedje uit.
  3. Maak bij dat liedje een moodboard. Welke sfeer heeft dat liedje, waar denk je aan?

Opdracht 2: Maak een storyboard
  1. Maak een storyboard en een plan (wie/wat/wanneer/waar/waarmee?).

Uitwerken

Opdracht 3: Maak het stop motion filmpje

Presenteren

Maak met je groep een presentatie van het project. Bespreek in ieder geval het volgende:
  1. Een interessant stukje informatie dat je gevonden tijdens verkennen
  2. Bespreek hoe je de dimensies terug hebt gezien
  3. Je proces, hoe ben je bij het eindidee gekomen?
  4. Je eindwerk
  5. Doe iets leuks/origineels, we zijn niet opzoek naar een spreekbeurt, we willen iets leuks meemaken

Wat moet je inleveren?

  • Antwoorden op de vragen 1 tot en met 5
  • Opdracht 1 tot en met 5
  • Dit alles in 1 PDF document digitaal inleveren op Magister voor een beoordeling

Waar wordt je op beoordeeld?

  • Startdocument: ingevuld en ingeleverd in les 1 in Magister. 5 p 
  • Verkennen: antwoorden met goede uitleg/argumenten. 20 p
  • Artistiek onderzoek: veel associaties, zinvolle proeffoto’s en afbeeldingen op moodboard, inventief. 15 p
  • Uitwerken: inventief, origineel, afwerking met aandacht. Foto is goed vormgegeven en vertelt een verhaal. 30 p
  • Presentatie: brengt op originele en heldere wijze in beeld duidelijk wat het proces is geweest en de eindresultaten. 30 p