Thomas Kunst

Balansverslag

Het balansverslag is een vervolg op je Cultureel Paspoort. In je Balansverslag houd je bij wat je een jaar lang doet aan kunst en cultuur. Aan het eind van het schooljaar sluit je CKV af met dit balansverslag.

Het eerste deel (stap 1) van het balansverslag bestaat uit een beschrijving per opdracht van wat je hebt gedaan en wat je ervan hebt geleerd. Het tweede deel bestaat uit een beschrijving van wat je allemaal buiten de lessen CKV hebt gedaan aan kunst en cultuur. Deze delen doen we steeds aan het eind van de opdracht zodat je niets vergeet.

Het derde deel gaat over de vraag "Wat is kunst?" En dat deel doen we aan het eind van het schooljaar. Het balansverslag gaat over reflecteren dus het is belangrijk dat je goed uitlegt wat je mening is en waarom.

De opdracht

Maak een creatieve, visueel aantrekkelijke, digitale verwerking, van de 3 stappen (zie hieronder). Breng goed in beeld (met afbeeldingen) wat je allemaal gedaan en beleeft hebt op het gebied van kunst en cultuur. Je bent vrij om dit op je eigen manier vorm te geven. Dit is jouw Balansverslag. Het is een groeidocument, gaande het jaar blijf je bijhouden wat je meemaakt op het gebied van kunst en cultuur. Graag de vragen apart beantwoorden en de vraag erbij zetten.

Stap 1:
  • Wat heb je gedaan met de opdracht?
  • Wat was je inbreng, welke overwegingen had je en welke keuzes heb je gemaakt en waarom?
  • Wat vond je van de uitkomst? Waar ben je trots op en wat zou je anders doen en waarom?
  • Wat heb je geleerd over kunst/het onderwerp?
  • Wat heb je daarnaast geleerd?
  • Voeg afbeeldingen toe van je werk.

Stap 2:
Naast de lessen, wat heb je dit jaar nog meer gezien, gelezen, gehoord en gedaan qua kunst en cultuur. Beschrijf wat je hebt gedaan en wat je ervan vond en waarom. Wat heeft het met je gedaan? Voeg afbeeldingen toe. Denk hierbij aan concerten, goede films/series, mooi boek, voorstellingen, enz.

Stap 3:
Voor je Cultureel paspoort heb je aan het begin van het jaar moeten beschrijven wat, volgend jou, kunst is. Klopt deze definitie nog, na een jaar CKV? Beschrijf je reflectie daarop. Let op; " kunst is voor iedereen anders" is geen antwoord op deze vraag.
Stacks Image 1022

Wat is kunst?

CKV gaat over het beleven van en het reflecteren op kunst en cultuur. Maar wat is nu kunst en cultuur? Dat lijkt een eenvoudige vraag maar dat is het zeker niet. Al sinds de Grieken discussiëren mensen al over wat kunst is. Het antwoord kan echt verschillen afhankelijk van tijd en plaats. Ook kan het per persoon verschillen. Belangrijk voor jou is dat je hier een mening over vormt want hoe kun je kunst en cultuur beleven als je niet zeker weet wanneer iets kunst is? Misschien doe je al veel meer met kunst en cultuur zonder dat je het zelf weet!
In je cultureel paspoort maak je o.a. een beschrijving van wat jij onder kunst verstaat. Wanneer is iets voor jou kunst en wanneer is het geen kunst? Welke zaken zijn daar voor jou belangrijk? Aan de hand van de discussie die we in de les hebben en de verschillende disciplines kun je een beschrijving maken wat jij onder kunst verstaat en, nog veel belangrijker, waarom?

De verschillende disciplines zijn:
- Beeldende kunst - Fotografie - Film - Gaming - Architectuur - Literatuur - Mode - Muziek - Theater - Design en vormgeving - Dans

Waar wordt je op beoordeeld?

  1. Beschrijving bij stap 1 is compleet, reflectief en met diepgang uitgevoerd. 40 p
  2. Beschrijving bij stap 2 is compleet, reflectief en met diepgang uitgevoerd. 20 p
  3. Wat is kunst? Hoe zou jij dit definiëren? Wanneer is iets kunst en wanneer niet en vooral waarom (met voorbeelden)? Tekst en beeld.  20 p
  4. Vormgeving en afwerking  20 p

Inspiratie